Rychlík číslo RJ 1021 směřoval z Prahy do Košic a nákladní vlak převážel karbid vápníku. Podle Horákové z České televize byly první dva vagony nákladního vlaku prázdné, což zabránilo dalším škodám. V rychlíku cestovalo více než 300 lidí, přičemž nejvíce poškozen byl přední vůz.Svědkem nehody byl Martin Bujniak, který cestoval ve vagonu těsně za tím nejvíce postiženým. Podle jeho výpovědi bylo po nárazu slyšet skřípění skla a vyděšený pláč, zatímco v jeho vagonu byli lidé zakrvácení. Další svědek uvedl, že viděl vlak jedoucí na nesprávnou kolej a následně zaslechl ránu, po které vlak zastavil.Na místo nehody okamžitě vyrazily desítky jednotek integrované záchranné služby, které zajistily evakuaci cestujících a poskytly první pomoc. Hasiči vyprošťovali lidi z vagonů, zejména z toho, který byl nárazem nejvíce poškozen. Záchranářům asistovaly dva vrtulníky, jeden z Hradce Králové a druhý z Prahy.
Mluvčí záchranné služby Alena Kisiala po půlnoci potvrdila, že minimálně čtyři lidé utrpěli zranění neslučitelná se životem. Zásah pokračoval i po půlnoci a počet obětí i zraněných mohl být upřesněn. Aktivován byl traumaplán a cestující byli evakuováni do nádražní budovy, kde jim byla poskytnuta psychologická pomoc a probíhala jejich identifikace podle seznamu od společnosti Regio Jet.Železniční provoz na tomto významném dopravním koridoru byl zastaven. Ministr dopravy Martin Kupka uvedl, že se intenzivně pracuje na rychlém obnovení provozu, ale není jasné, kdy přesně se to podaří.Příčiny nehody jsou předmětem vyšetřování Drážní inspekce. Ministr dopravy varoval před jakýmikoli spekulacemi ohledně příčin této tragické události.